.

torsdag 11 juli 2013

Porslinsmålning




Porslinsmålning har ju förekommit frekvent på många bloggar på sistone. Då blir man onekligen inspirerad. I original är det Ester Hörchner som gjort dessa bedårande badande kvinnor. Serien heter Blote Meisjes. Jag ritade av dem genom att printa ut bilden i lämplig storlek, tejpa upp den i koppen och sedan rita med en permanent OH-penna som "blödde" igenom till koppen. Då fick jag en grov outline som jag sedan kunde fylla i med samma penna. Det underlättar om man har en nyköpt penna med tydlig spets och mycket färg i sig.

Som ni förstår använde jag inte porslinspenna och frågan är hur länge färgen håller. Strax efter målningen satte jag citronskivor i skålen med den dykande damen. Färgen löste dock upp sig på knäna så det är inte att rekommendera. Det såg dock lite roligt ut när hon höll för näsan ovanför citronerna. Det såg ut som att hon inte gillade lukten. 



4 kommentarer:

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!