.

söndag 1 september 2013

Ikonerna


Som söndagsbild på Fabriken visar jag idag mina ikoner. Passar väl bra på en söndag? Religiositet finns inte så mycket av hos mig men däremot dras jag till religionens bilder, berättelser och myter. Den som ännu inte gjort ett besök i en ortodox kyrka rekommenderar jag å det varmaste att göra det. Tanken i den ortodoxa kyrkan (rätta mig den som kan mer) är att man ska uppleva en återspegling av himmelen på jorden. Guld, utsmyckning, rökelse, läktarsång, mystik... allt är del av upplevelsen. En viss skillnad från det protestantiska alltså. Mitt bästa besök i en ortodox kyrka är vid ett besök i Riga mitt i smällkalla vintern då jag kom rakt in i en gudstjänst. Kontrasten från kylan ute mot värmen, rökelserna alla ljusen och den mässande sången var obeskrivlig.

1 kommentar:

  1. Halleluja! Riktigt fina ikoner! Jaha, så ett besök i en ortodox kyrka rekommenderas!! Får hålla det i åtanke tills tillfälle ges.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!