.

fredag 5 februari 2016

Broderi a la Lucky Jackson


Så var då ett broderi klart. Det här inspirerades av Lucky Jackson, en illustratör och brodös som lovade sig själv att brodera en bild varje dag i ett helt år. Hon gör, likt Kimika Hara, helt underbara saker, även om stilen är helt annorlunda.


Jag kan inte illustrera som Lucky och valde ett foto som jag printade ut och ritade av på tyg. Ovan ser du processen mitt i. Jag klipper ut bit för bit och ritar av först motivet på det prickiga tyget och hud-tyget och stryker upp de på bottentyget med hjälp av dubbelsidig vliseline.  Det var lite pilligt att klippa ut minimala delar och stryka upp dubbelsidig vliseline. Pilligt, men det gick.

Under ser du ett steg vidare i processen när jag broderat lite. Jag fick skriva ut en ny bild eftersom den första blev helt sönderklippt till slut. För att få detaljer som ärmar och liknande på rätt ställen klipper jag i bilden och ritar sedan på tyget. Här har jag klippt vid örat för att få det på rätt plats och även längs håven för att den ska hamna rätt.


Vattnet ritade jag in på fri hand, något jag ångrar för ringarna på vattnet hamnade inte helt rätt.


Omdöme om broderi a la Lucky Jackson som helhet - jag kommer att prova det igen men göra ett större motiv nästa gång så det inte är så pilligt att klippa. Jag kommer också att välja en bakgrundsfärg som passar bättre. Här syns knappt ringarna på vattnet. Med en mörkare bakgrundsfärg hade de framträtt tydligare. Broderiexperimenten fortsätter. Det kommer absolut att bli en till bild i Lucky Jackson-stil. Men att göra en bild om dagen i ett år? Det hade äventyrat min mentala hälsa. 

8 kommentarer:

  1. Jättefint! Men alltså, en bild om dagen, hur tusan hinner man det!?

    SvaraRadera
  2. Men alltså, jag blir helt KÄR i ditt broderi! Det är så vansinnigt fint i allt från motiv till känsla. Och vilket detaljjobb du lagt ned! Jag har aldrig sett broderier med tyg i förut och jag älskar att du vidgar mina vyer bort från borta-bra-men-hemma-bäst-varianterna.

    SvaraRadera
  3. Vad läckert! Påminner lite om när du återskapade en barnteckning men ännu häftigare då du handsytt denna gång.

    SvaraRadera
  4. Fint! jag vill med brodera ! Jag ska bara tvinga mig att sticka klart ett par tråkiga raggsockor först,,hoppas jag.. Du får mig att längta efter nål och tråd.. dina instruktioner här är ju helt fantastiska ,, måste hitta en bild jag vill brodera! Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Snyggt! Vilken spännande broderi teknik. Jag blir så inspirerad! Det hade vart en utmaning för mig. Men hinner dessvärre inte delta.

    SvaraRadera
  6. Wow! Läckert! Spännande teknik =)

    SvaraRadera
  7. MEN hallå! Nu bultar det i bröstkorgen! Vilket spännande och vackert broderi :) Jag tycker mycket om vilka delar du valt att förstärka med stygn, och vilka du lämnat friare. Väldigt fint trådmålat.
    Även spännande det där att kombinera broderi med applikation. Jag är SÅ sugen men går och bävar av någon fånig anledning. Att använda vlieseline får jag nog aldrig tålamod till, men en kanske kan hitta nåt lim som inte stelnar för hårt. Tack för inspiration!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar en kommentar. Den värmer!